Köpvillkor

Sporthound.se ägs och drivs av Jofime AB, org. nr. 559244-7139, Skogstorpsvägen 14, 754 71, Uppsala, Sverige.  Följande villkor gäller alla beställningar som görs hos Sporthound.se (härmed kallad ”hemsidan”) av kunden (härmed kallad ”du”). Med orden ”vi, våra, vårt och oss” i dessa villkor åsyftas Jofime AB.  

Vill du komma i kontakt med oss rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice via e-post  kontakt@sporthound.se

Genom att använda hemsidan och/eller göra en beställning, godkänner du att följa villkoren som anges i detta dokument (härmed kallad ”villkoren”). Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått villkoren innan du gör din beställning. 

För att kunna beställa varor från vår hemsida måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans tillstånd. 

Vi tycker det är viktigt att skydda din personliga integritet. Därför behandlar vi alltid personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning och vi har en personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du tar del av informationen på hemsidan Sporthound.se

Att produkter tillhandahålls på hemsidan, innebär inte och är heller inte en garanti för att dessa produkter alltid är tillgängliga. Vi förbehåller oss rätten att när som helst sluta sälja en produkt. Vi förbehåller oss också rätten att ändra villkoren, utan att först meddela dig. De villkor som gäller för din beställning är den version som finns tillgänglig på hemsidan vid tidpunkten för beställningen. 

Så handlar du:

  1. Lägg de varor du vill köpa i varukorgen
  2. Gå till kassan och fyll i dina kontakt- och leveransuppgifter. (Företag väljer Organisation/Företag)
  3. Välj fraktsätt, hemleverans eller leverans till ombud.
  4. Välj betalningsalternativ.
  5. Granska din order
  6.  Klicka på slutför köp och betala
  7. Klart!

Priser
Alla priser som anges på hemsidan är inklusive lagstadgad mervärdesskatt om inte annat anges i direkt anslutning till prisuppgiften. 

Kostnad och leveranstid för de olika leveranssätten anges tydligt i kassan. Om vi inte kan leverera din beställning i sin helhet, utan måste dela upp den på flera leveranser, kommer vi inte ta ut några extra avgifter. 

Kampanjpriser gäller endast på lagerförda produkter. Kampanjpriser och i övrigt prissänkta produkter får ej kombineras med rabattkoder, rabattkoder kan inte heller användas i kombination med varandra. Har rabattkoder ändå aktiverats i kombination med annan rabattkod eller med redan prissänkta produkter, har Jofime AB rätt att debitera kund motsvarande belopp. Kampanjpriser, specialerbjudanden och rabatter kan när som helst dras tillbaka. 

Vi reserverar oss för uppenbart felaktig prissättning. Felaktiga priser kan innebära men är inte begränsade till felaktiga prissänkningar, i samband med kampanj eller att en vara är gratis. Jofime AB har alltid rätt till att neka beställningar som innehåller uppenbart felaktiga priser. 

Betalningssätt 
Vi erbjuder flera olika betalningssätt till dig som kund vilka betalsätt som finns tillgängliga anges i kassan. 

Jofime AB samarbetar bland annat med Klarna. Du väljer mellan direktbetalning, 14 dagars fakturabetalning eller delbetalning. Mer information och fullständiga villkor hittar du hos Klarna. Vi samarbetar även med Swish för smidiga mobilbetalningar, med Trustly för banköverföringar samt med Shopify Payments för kortbetalningar.

Du är skyldig att ange en korrekt e-postadress och att informera Jofime AB om din e-postadress ändras. Observera att vi förbehåller oss rätten att skicka såväl faktura som begäran om betalning till din e-postadress. Notera att en  felaktigt angiven e-postadress inte fråntar dig ditt betalningsansvar. 
 
Kreditkontroll 
Vi förbehåller oss rätten att pröva din ansökan om att betala med faktura, delbetalning eller med konto och att avslå den, begränsa den eller föreslå ett alternativt betalningssätt. Vid ett kortköp förbehåller vi oss rätten att kontrollera betalkortets giltighet, att utrymme för debitering av beställningens värde finns och att köparens adressuppgifter stämmer. Vi kan neka köp till följd av dessa kontroller. 

Avgifter 
Jofime AB ansvarar ej för förseningsavgifter, påminnelseavgifter eller dröjsmål då betalning inte sker i tid. Frågor kring detta kan ställas direkt till Klarnas kundtjänst. 

Beställning 
Du kan göra dina beställningar online via  hemsidan. Har du har några frågor kring beställning är du alltid välkommen du kontakta vår kundservice

När du har lagt din beställning skickas beställningsbekräftelse till dig via e-post. Om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning eller om leveranstiden avviker från vad vi angivit på hemsidan kommer vi att informera dig snarast möjligt. Om vi av någon anledning inte kan fullfölja din beställning och återbetalningen av redan betalda produkter måste ske, kommer vi att kontakta dig för att se till att återbetalningen kan utföras. 

Upprättande av avtal
Ett avtal ingås först när Jofime AB bekräftat din beställning. Vi uppmanar dig att spara denna beställningsbekräftelse för eventuell senare kontakt med vår kundservice.  

 Leverans 
Jofime AB strävar efter att leverera din beställning i enlighet med de leveranstider som anges på hemsidan och enligt det leveransalternativ som du har valt. Kunden är ensam ansvarig för eventuella leveransfel på grund av bristande information eller fel på leverans- och/eller adressuppgifter i sin order. Vi kan inte garantera att dessa uppgifter kan ändras efter att du slutfört ditt köp.  Vid fel eller bristfälliga leverans- och/eller adressuppgifter är Jofime AB ej ansvarig för leveransen och vid förlust i dessa fall är du som kund fullt betalningsansvarig. Även om vi strävar efter att leverera inom meddelade tidsramar, kan leveransen på grund av oväntade händelser ta längre tid. Under kampanjperioder, inför storhelger, röda dagar och högsäsong kan vi ej garantera ordinarie leveranstid. Om beställningen skulle bli försenad och förseningen är av väsentlig betydelse för dig som köpare har du rätt att häva köpet.  

Om leveransen inte hämtas ut från utlämningsstället blir det automatiskt registrerat som ett ej uthämtat paket och Jofime AB har rätt att debitera en hanteringsavgift på  350 sek. Du kan välja att få leveransen skickad på nytt mot en fraktkostnad om 99 sek utöver hanteringsavgiften.

Om du har frågor kring leverans vänligen kontakta kundservice. 

Transportskador
Skador som har skett under transport ska omedelbart meddelas till kundservice, dock senast 2 dagar efter mottagandet eller uthämtning av paketet. Ta bilder på skadorna och skicka in till kundservice via e-post. Efter godkänd transportskada kommer vi att skicka ersättningsvaror om varorna finns i lager. Om varorna inte finns i lager kan andra varor av motsvarande karaktär och på samma prisnivå väljas efter överenskommelse. Om kund inte vill ha andra varor kommer vi att göra en återbetalning för de produkter som returneras.

Ångerrätt
Vid alla beställningar har du rätt att ångra (returnera) ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit din beställning. Detta gäller under förutsättning att varan är oanvänd och returneras i samma skick i sin originalförpackning (om den hade någon). Det innebär att varan eller varorna inte får ha skadats, smutsats ner, ändrats eller tvättats.  

Returer sker på egen bekostnad, med undantag för om varan är defekt eller om vi har packat fel.  

Retur gäller inte varor som är specialtillverkade efter kundens anvisningar, kodkort, värdebevis och Livsmedelsprodukter.  

Följ dessa steg vid retur:  

  1. Skicka komplett ifylld returblankett per ett e-post till kontakt@sporthound.se och skriv "retur" i ämnesraden. På returblanketten ska det klart och tydligt framgå vilken eller vilka varor du avser returnera. Du behöver även ange annan information som kan vara relevant för oss att ha vid hantering av din retur. Du får sedan tillbaka en bekräftelse på att vi mottagit din begäran om retur.
  2. Packa varan ordentligt så att den inte skadas under transporten. Du ansvarar för varans skick efter att du mottagit den från oss.
  3. Skicka tillbaka varan till adressen du fått tillsammans med returbekräftelsen. Returen måste skickas som spårbart brev/paket. Se till att spara returkvittot med sändningsnummer som du får av ditt ombud för att kunna bevisa att du har returnerat varan till oss och för att kunna spåra paketet.

Från det att du meddelat oss ditt beslut att ångra köpet ska du återsända varan till oss inom 14 dagar.  

Om tidsramarna för ångerrätt/retur inte uppfylls har vi rätt att debitera dig som kund en förseningsavgift. Förseningsavgiften är för närvarande 350 kr. 

Jofime AB har rätt att debitera eventuell värdeminskning av vara om villkoren i detta avsnitt inte uppfylls av kunden vid retur. 

Köpesumman återbetalas så fort vi mottagit varan i retur, dock senast 30 dagar efter det att vi återfått varan. Vid betalning via faktura rekommenderar vi att du returnerar varan inom förfallotiden alternativt betalar fakturan. Pengarna returneras så fort vi fått tillbaka varan.  

Företag, offentlig verksamhet och organisationer omfattas inte av ånger- och returrätten. För avtalskunder gäller villkor för ångerrätt och retur utifrån respektive avtal.  

Reklamation
Du har rätt, enligt lag, att reklamera en vara som är defekt. Har du en defekt vara kontakta vår kundservice. 
 
Är du osäker på om felet omfattas av reklamationsrätten, vänligen kontakta vår kundservice. 

Vid godkänd reklamation av defekt vara står vi för returfrakten. Vi tar inte emot försändelser som skickas mot postförskott. 

Reklamationsrätten gäller inte fel som orakats av felaktig användning eller normalt slitage eller varor som är specialtillverkade efter kundens anvisningar. Reklamationsrätten gäller inte heller Kodkort eller värdebevis och Livsmedelsprodukter. 

Byten

Vi tillämpar 14 dagars bytesrätt. Det innebär att du vid alla beställningar har rätt att byta varor inom 14 dagar från det att du mottagit din beställning. Detta gäller under förutsättning att varan är oanvänd och returneras i samma skick i sin originalförpackning (om den hade någon). Det innebär att varan eller varorna inte får ha skadats, smutsats ner, ändrats tvättats, eller burits.  

Byten sker på egen bekostnad.

Bytesrätten gäller inte varor som är specialtillverkade efter kundens anvisningar, kodkort, värdebevis eller livsmedelsprodukter.

Följ dessa steg vid retur:  

  1. Skicka ett mejl med din önskan att åberopa bytesrätten per e-post till kontakt@sporthound.se och skriv "Byte" i ämnesraden. Meddela ditt beställningsnummer, som du finner i beställningsbekräftelsen, och vilken/vilka varor du önskar byta. Ange vilken vara du önskar byta till, artikelnummer, modell, färg och/eller storlek ska tydligt framgå. Du behöver ange ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress, och annan information som kan vara relevant för oss att ha vid hantering av ditt byte. Du får sedan tillbaka en bekräftelse på att vi mottagit din önskan om byte.
  2. Packa varan ordentligt så att den inte skadas under transporten. Du ansvarar för varans skick efter att du mottagit den från oss.
  3. Skicka tillbaka varan till adressen du fått tillsammans med bytesbekräftelsen. Bytet måste skickas som spårbart brev/paket. Spara returkvittot med sändningsnummer som du får av ditt ombud för att kunna bevisa att du har returnerat varan till oss och för att kunna spåra paketet. När returpaketet har tagits emot av oss skickas bytes varan/varorna till dig så snart som möjligt. 

Från det att du meddelat oss ditt beslut att byta vara/varor ska du återsända varan till oss inom 14 dagar.  

Om tidsramarna för bytesrätt inte uppfylls har vi rätt att debitera dig som kund en förseningsavgift. Förseningsavgiften är för närvarande 249 kr. 

Jofime AB har rätt att debitera eventuell värdeminskning av vara om villkoren i detta avsnitt inte uppfylls av kunden vid retur. 

Företag, offentlig verksamhet och organisationer omfattas inte av bytesrätten.

Produktinformation 

Vi har som mål att återge våra produkter, dess sammansättning och färger så bra som möjligt. Vi kan inte garantera att färgen du ser på hemsidan eller i sociala medier exakt återspeglar produktens färg i verkligheten. Hur färgerna återges beror på din enhets skärminställningar. 

Betalningfordringar 
Jofime AB har rätt att överlåta betalningfordringar, inklusive avbetalningar, som har uppkommit i samband med beställning och leverans av varan eller varorna till tredje part. 

Reservationer

Force Majeure
Vi är inte ansvariga att fullgöra våra förpliktelser enligt villkoren om det beror på omständighet som vi inte kunnat råda över och om omständigheten hindrar eller gör fullgörandet oskäligt svårt, exempelvis, men inte begränsat till, krig, brand, naturkatastrof, kärnkraftsolycka, strejk och sabotage.

Vår ansvarsskyldighet gentemot dig är begränsade till det totala beloppet för din beställning. 

 Fel och slutförsäljning
Vi reserverar oss för slutförsäljning och tryckfel. Vi reserverar oss även för lagerfel. 

Oenigheter 
Vi medverkar till och följer ARN:s rekommendationer. Om vi och du är oeniga och vi inte lyckas lösa det sinsemellan kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. 

Företagsinformation 
Sporthound.se ägs och drivs av Jofime AB. 
Org.nr: 559244-7139 
Moms.reg.nr: SE559244713901
Skogstorpsvägen 14
754 71 Uppsala 
E-post: kontakt@sporthound.se

x